Annons:
Etikettitalien
Läst 6493 ggr
Pilgrimen
2010-12-02 09:41

Mauro Primitivo (nr 32364)

Ja ibland gör man några riskfyllda utflykter i vinets land genom att prova något billigare. Ibland kan man hitta fynd, för det mesta inte.

Mauro Primitivo (nr 32364) 60:- är inte ett sådant fynd.

Kryddigt med smak av körsbär, men som faller platt. Trist och tråkigt. Smakar billigt. Här får man helt enkelt vad man betalar för. Inget att dricka som sällskapsvin, möjligtvis till något att äta. Jag tog ett glas och hällde ut resten.

Betyg: 2 svaga flaskor

Annons:
Hawknestgrove
2010-12-03 01:19
#1

haha. och jag är rätt så förtjust i just den!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MariannE11
2010-12-03 20:42
#2

man måste ju prova för att veta vad man själv tycker…jag har inte testat den…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Pilgrimen
2010-12-04 13:03
#3

Det är detta som är så fantastiskt med viner. Det finns inger rätt eller fel på vad som är gott eller äckligt. Tycker man om ett vin ja då gör man det och ingen kan säga att man har fel. Jag älskar mångfaldet av viner som finns, det finns viner för alla smaker och plånböcker.

Inom vinvärlden får jag intrycket av att det lätt uppstår ett vinsnobberi där man ser ned på viner i en speciell prisklass. Trist och fånigt. Det är lika rätt att tycka om ex. detta vin Mauro Primitivo som ett vin från Châteauneuf-du-Pape.

Jag måste erkänna att de bästa vinerna jag druckit trots allt ligger över hundralappen, men jag har även hittat riktiga fyndviner under hundringen. Jag blev t.ex. förtjust i det ekologiska il Conte Montepulciano d'Abruzzo som jag skrev om för en tid sedan här på vin.ifokus.

Jag uppskattar röda viner som har tydliga inslag av körsbär, men även plommon. Andra gillar kanske mer smaken av svarta vinbär som ex. druvan Cabernet Sauvignon ger.

Tycker det viktigaste är att hitta en druva/karaktär som man gillar, sedan har priset egentligen inte så stor betydelse. Men hittar man ett vin för ex. 50-60:- kan man gärna prova ett vin av samma druva/karaktär för 80-90:- eller mer för att uppleva skillnaden.

Viner är till för att upplevas och njutas av. Vin för mig är fyllt av passion och njutning. Att hitta ett vin som får smaklökarna att dansar och sjunga av glädje är underbart.

Skrattande

MariannE11
2010-12-04 17:33
#4

jag smakade det ekologiska söndag o måndag o jag var väldigt nöjd med det… sen är det ju frågan om man har valt rätt mat till vinet..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Pilgrimen
2010-12-04 17:41
#5

Absolut. Fel vin till fel mat kan bli en rejäl katastrof. Det gäller att ta reda på vilka viner som passar till vilken typ av mat. Glad

Hawknestgrove
2010-12-05 14:21
#6

ja snobberi prismäsigt, , Pilgrimen, det är det värsta jag vet. Om du vill kolla sånt, så ska du gå in på Katter i Fokus!jisses, vad folk är snobbiga där! med kattmat och sand, alltså! MEn sen kryper det fram, att de glömmer bort det allra viktigaste som att kolla djurets försäkringar och vaccinationer. Ok Ot, men ändå!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Pilgrimen
2010-12-05 15:41
#7

Snobberiet kan man hitta överallt, hos kattmänniskor, sportmänniskor, bilälskare, öldrickare, vinälskare, klädköpare m.m. m.m.

Jag har ibland varit inne på vissa vinforum och snabbt lämnat dem igen då diskussionen varit på en nivå där man fnyser åt allt som kostar under 200:-

Jag gillar att prova alla prisklasser. Det finns goda kvalitetsviner i alla prisklasser. Alla har som sagt inte råd med viner som kostar 200+ eller ens 100+

Jag har druckit många viner under 100 lappen som är väldigt bra och goda. Egentligen är det ganska fånigt att prata pris på vin. För priset säger inte om ett vin är gott eller inte. Det är i slutändan alltid ens egna smaklökar som avgör vilka viner som är bra eller inte.

Tänk om man korkar upp en flaska för 500:- och som visar sig vara äcklig, eller att man bjuder på ett vin som kostar 50:- skulle en svinsnobb erkänna det? Skrattande

Hawknestgrove
2010-12-05 17:01
#8

haha nä aldrig!!!!!! skönt att du tänker som jag……

det är klart att jag gråter hellre i en Mercedes än i en Volkswagen…MEn jag måste erkänna att Mercan är betydligt överreklamerad….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Pilgrimen
2010-12-05 19:08
#9

Visst samma här, jag gråter hellre i en Mercedes än i en rostig gammal volvo 240. Glad

Jag är en skaldjursälskare och har ätet det mesta inom den gruppen och jag tycker hummer är överreklamerad. Det godaste jag vet är helt vanliga räkor och havskräftor. Ostron är lite kul, men även de överreklamerade.

Hawknestgrove
2010-12-05 19:25
#10

now you´re talking….förutom om ostron då… Ambrosia…… skall avnjutas med champagne….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MariannE11
2010-12-05 21:13
#11

som att köpa julklappar… det är inte summan som är det viktiga utan tanken bakom valet….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: