Annons:
Etiketterdryckestipsandra-dryckervintipshemmagjortalkoholfrittvin-drinkarvinbål
Läst 131 ggr
Chinesecrestedlover
2021-08-11, 02:46

Tipsa gärna...vin, drinkar m.m. (alkoholfritt, veganskt)

Hej!

Jag har ALDRIG druckit alkohol och har absolut inga planer på att börja…men jag skulle vilja testa helt alkoholfria (och veganska) viner, drinkar och dylikt (och kanske ett bål av något slag). Jag planerar nämligen (inget datum bestämt) att ha en mindre middagsbjudning/fest (bara närmaste familjen…eller snarare delar av den). Skulle vara kul att testa lite nytt…så tipsa gärna.

Krav:
100% alkoholfritt (inte ex. 0.5 % osv.)
100% veganskt (får ej finnas spår etc. av diverse animaliskt)

Undantag…typ:
Om det handlar om recept på drinkar och liknande så är det ok att tipsa om drinkar som är enkla att "veganisera". Alltså om det finns något animaliskt i originalreceptet…men som det finns bra alternativ för och där drinken därmed enkelt kan göras vegansk.

Inte nödvändigt men gärna:
Drycker som går i rosa, lila och blåa toner (alternativt andra färgglada kombinationer)

Allergi och dylikt (dvs. får inte finnas i drinkrecepten alt. enkla att utesluta/ersätta med annat och får såklart inte ingå i vinet osv.):
Tranbär, plommon, jordnötter, rå morot, färska hallon

Övrigt:
Kommer antagligen ha middagen/festen under hösten eller vintern (kan ju vara bra att tänka på vid tips…så att det inte krävs ingredienser som ej går att få tag i/är helt ur säsong). Jag har inte bestämt maträtt/maträtter eller fika/desserter ännu (kommer dock bjuda på tårta)…om det spelar roll för dryckestipsen.

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Åsa S
2021-08-11, 09:31

Det är inte så många drycker på systembolaget som både är Vegan och 0,0% alkohol men jag tipsar om

GodDryck No 1
Prestige Cuvee
art nr 19018 mousserande åt det torrare hållet

P.Lex art nr 1971 mousserande åt det lite sötare hållet.

Black Tower art nr 1960 rosevin åt det lite sötare hållet

Chinesecrestedlover
2022-08-23, 13:23

#1 Tack för tips😁 (och ursäkta galet sen respons, haha)

Så…"festen" har skjutits upp igen (suck…🙄) av olika anledningar, men jag hoppas att det snart ska kunna bli av.

Har funderat mer kring det här med drycker och tänker att det kanske kan fungera även med de som har upp till 0,5% (alltså som fortfarande räknas som alkoholfritt men som kan ha lite spår av alkohol eller så). Jag kan ju ha lite olika alternativ och så får man (gästerna) själv avgöra vilket som passar. Min tanke med 0,0% var mest i fall det skulle krocka med någon gästs mediciner eller så…men så länge jag talar om vilket som är vad så bör det ju inte bli något problem. Så otroligt svårt att hitta 0,0% så tänkte om jag kunde "vidga mina vyer" lite.

Har svårt att bestämma vad jag vill bjuda på för drycker… men testade något "bubbel/vitt" (tror det hette Nozeco) från systemet för ett tag sedan som var surare än surt, så det blir det i alla fall inte. Bjöd mamma också…ingen av oss klarade att dricka upp det vi tagit i glaset, det var hemskt surt verkligen…jag kallade det rävpiss, haha.
Så tips på inte riktigt så sura drycker mottages med tacksamhet. Finns något liknande chapel hill (mamma sa att det är lite åt det sötare hållet) men som är veganskt och alkoholfritt då alltså?

• Redigerat 2022-08-23, 13:23 av Chinesecrestedlover
Chinesecrestedlover
2022-08-23, 14:09

Fokus kommer ligga på tårtan (den kommer kräva en hel del fixande) men jag vill ändå bjuda på någon god mat och har funderat fram och tillbaka…och har nu (nästan säkert…) bestämt mig för att jag kommer bjuda på (förutom tårta och diverse snacks m.m.) linspaj (med röda linser m.m. i) med sallad till.

Tipsa gärna om vad som specifikt kan passa till matpaj…vet inte hur man ska tänka för att kombinera ihop rätt smakkombinationer med mat/dryck.

Pyttelite
2022-10-01, 14:49

Kanske kan du få lite inspiration - även öl borde ju kunna fungera bara det är en smakpalett som fungerar.

Lite inspiration:

https://www.nonallco.se

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Oberoende sajt som hjälper dig att hitta fantastiska alkoholfria öl (under 0,5% alkohol) för bättre hälsa, träning och graviditet. Lev färgstarkt. Drick vitt.
Chinesecrestedlover
2023-09-27, 19:53

Nu har det äntligen blivit av, den 23 september hade jag min många gånger uppskjutna komma ut fest (jag är bisexuell) och tårta blev det…men paj hanns inte med (så blev pasta) men blev lyckat ändå. Dryckesmässigt blev det mest att de ville ha vatten så…blev inte så mycket nytt, men bra blev det oavsett.

Pyttelite
2023-09-27, 19:59

#5: Grattis till en lyckad fest - vatten är en utmärkt dryck det med.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Annons:
Chinesecrestedlover
2023-09-27, 20:09

#6: Haha, ja, det går ju bra det med

Upp till toppen
Annons: