Allmänt

Sju falska myter om kaffe som inte stämmer alls

2008-08-27 13:33 #0 av: CatarinaJ

n/a

Detta intressanta ämne hittade jag på alternativbehandling.ifokus som BranDuir lagt in, och med hans tillåtelse har jag kopierat detta!

Sju falska myter om kaffe som inte stämmer alls

Uttorkning

  • Man trodde länge att drycker med koffein var urindrivande, med de senaste studierna visar att folk som dricker upp till 550 milligram koffein inte fick en urindrivande effekt, däremot om koffeinhalten låg på över 575 milligram så producerades mer urin. Så även om du tar en stor kaffe så betyder inte det att du behöver springa på toaletten.


Hjärt- och lungsjukdom

  • Hjärtpatienter, speciellt dem med högt blodtryck, råds ofta att undvika koffein eftersom det kan stimulera blodtrycket. Samtidigt visar en genomgång av tio olika studier på 400 000 personer att det inte fanns något ökat antal sjuka i hjärtsjukdomar bland dagliga kaffedrickare. Forskare vid UCLA menar att det finns lite bevis för att en daglig dos, en till tre koppar per dag, skulle öka risken för hjärtsjukdomar.


Högt blodtryck

  • Koffein leder till en liten tillfällig ökning av blodtrycket. Men studier på runt 155 000 sjuksystrar visar att dagliga kaffedrickare under en tioårsperiod inte leder till konstant högt blodtryck. Däremot har man funnit att det fanns en högre risk hos Coca Cola-drickare.


Cancer

  • 1981 släppte Harvard en studie som kopplade ihop kaffedrickande med cancer i bukspottkörteln. Kaffedrickandet sjönk, tills man såg att det snarare hade att göra med rökningen och inte kaffedrickandet hos de testade.
  • I en internationel undersökning av 66 olika studier förra året visade det sig att kaffedrickande innebar lite, eller ingen, ökad risk för cancer i bukspottkörteln eller njurcancer.
  • Och en studie i Sverige på 56 000 kvinnor visade att kaffe hade inget att göra med utvecklingen av bröstcancer.


Benskörhet

  • Vissa studier visar på en ökad benskörhet hos personer med ökat koffeinintag, men man har senare reviderat resultatet till att det snarare beror på att dessa personer dricker mindre av andra drycker som innehåller mer kalcium, såsom mjölk. Koffeinet i sig påverkar inte kalciumet i benen.


Viktnedgång

  • Koffein ökar visserligen på ämnesomsättningen, men några långsiktiga vikteffekter har koffeinet inte. Snarare har studier visat motsatsen. En undersökning på 58 000 personer under 12 år visade att de som ökade sitt kaffeintag också ökade sin vikt mer än de som inte drack mer koffein.


Hälsovinster

  • Koffein påverkar humöret, till det bättre visar det sig,  du kan känna dig piggare, gladare och mer social. Det gäller bara att hålla kaffedrickandet på en normal nivå, annars kan det leda till magproblem och oro. För att uppnå bästa effekt, menar Roland Griffiths på John Hopkins School of Medicine, ska man hålla sig till några koppar kaffe per dag.

Källa: times online

Anmäl
2008-08-27 16:26 #1 av: Gestur

"Snarare har studier visat motsatsen. En undersökning på 58 000 personer under 12 år visade att de som ökade sitt kaffeintag också ökade sin vikt mer än de som inte drack mer koffein."

Handlar nog snarare om att de i samband med mer kaffe åt mer kaffebröd.

 

Anmäl
2008-08-27 20:20 #2 av: Hawknestgrove

Åh, tack för en rolig artikel/inlägg! Ja hur är det egentligen med kaffedrickandet på eftermiddan, när man börjar komma till åren? För mig, så var nästan kaffekoppen fastvuxen i handen på mig tills jag var 40 år. Då blev det helt omöjligt att sova, och jag drack kaffe på eftermiddagen eller kvällen. Numera så tar jag det säkra för det osäkra och dricker inget kaffe efter klockan 14.00

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anmäl
2008-08-28 00:04 #3 av: Anders 50

Jag dricker mycket kaffe. I jobbet finns alltid en termos tillhands. Småsuper hela tiden. Är jag hemma så blir det minst en stor kopp morgon, klockan 11, klockan 17 och kväll. Däremellan småskvättar.
Dricker jag kaffe 30 minuter innan läggdags kan det ta en stund att hitta sömnen, men tar jag en kopp strax före läggdags så är den rena sömnpillret.
Hade rätt elak magkatarr för 25 år sedan och sedan dess dricker jag mycket snabbkaffe. Men endast Nescafe Lyx. Annars kok eller brygg. Och naturligtvis tar jag socker i kaffet, så man får i sig nåt nyttigt samtidigt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2008-08-28 00:06 #4 av: CatarinaJ

Jag dricker vanligtvis bara kaffe på morgonen men ibland kan det bli en eftermiddagskopp Glad

Anmäl
2008-08-28 04:08 #5 av: [mingdie]

Bra artikel. Dricker 2-3 espresso om dagen. Om jag inte får morgonkaffet så tvingar min fru i mig den så att jag enligt henne börjar uppföra mig som en människa igen.

 

Anmäl
2008-10-03 03:22 #6 av: Hawknestgrove

Ja hur skulle man komma igång på morron utan en jättebalja kaffe?

Nä nu måste jag nog sova. Klarar inte av att slå in hälften av tangenterna, så då får jag väl betrakta mig som trött.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.