Annons:
Etikettallmänna-frågor
Läst 1515 ggr
Madde
2016-10-21 05:57

Prisklasser på vin?

I vilken prisklass brukar du köpa viner i? Berätta gärna vilket alternativ du valt och varför. Alla tänker vi så olika och det är spännande att höra varför just du väljer ett vin i en viss prisklass. Finns inga rätt eller fel. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
DesK
2016-10-21 08:43
#1

Tack vare att Systembolaget har en så noggrann kontroll, finns det ju bra viner i alla prisklasser. Så jag blandar rätt mycket och köper vin efter tillfälle 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TjockaBerta
2016-10-21 15:50
#2

Vanligtvis köper jag vin för mellan 60 och 80 kronor. Ska det vara lite festligare sträcker jag mig till 100:-

>>>Malum domesticum<<<

Lillyrod
2016-10-21 19:34
#3

Runt hundralappen brukar de viner kosta som jag köper när jag köper flaskor. Köper mest boxar eftersom jag för det mesta tar ett glas själv till maten. Det går liksom inte åt en flaska utan den står och blir förstörd sen : )

Minnix
2016-10-24 13:55
#4

De flesta viner går på mellan 60-100kr/flaskan men köper gärna en box så att det kan stå ett tag utan att bli förstört. Dock har jag en samling flaskor i källaren som jag fyller på allt eftersom när jag hittar någon ny favorit! Dyraste i samlingen är nog en flaska kring 300kr än sålänge.

Åsa S
2016-10-24 15:20
#5

Köper flaskor mellan 60-100kr, druvan är ofta det jag tittar på + om det är ekologiskt det brukar svavlas något mindre, köper aldrig boxar de filtreras så många gånger att en del av smaken försvinner + det används rätt mycket svavel i boxviner annars skulle de börja jäsa. De gånger jag inte vill ha så mycket köper jag en liten halvflaska istället.

Honestyisdead
2016-10-29 22:31
#6

Allt mellan 50 och 300. Beror på tillfället.  Oftast hamnar jag under 100kr.

Annons:
Madde
2016-10-30 07:35
#7

Jag handlar i olika prisklasser beroende på vad det är till. Ska jag ge bort ett vin köper jag gärna ett vin i den lite dyrare prisklassen. Eftersom jag vet att man kanske inte unnar sig ett dyrare vin så ofta. Annars brukar det ligga mellan 50-120kr ungefär. Finns väldigt många prisvärda och goda viner till låga priser.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

tlover
2016-10-30 07:50
#8

Jag gissar att priserna är per flaska, hur mycket rymmer en flaska?

(Svarade vill bara läsa eftersom jag inte dricker vin men är intresserad av vad folk kan tänka sig lägga på vin eftersom te är så likt vin i många aspekter)

l'm back

Åsa S
2016-10-30 07:52
#9

Normalflaska 7,5dl

tlover
2016-10-30 07:56
#10

#9 tack

l'm back

Madde
2016-10-30 08:04
#11

#8: Det stämmer att det är pris/flaska. För egen del så dricker jag sällan vin, men när jag väl gör det så vill jag ju gärna att det ska smaka bra. 😀 Som mitt favorit alkoholfria bubbel kostar 89kr/flaska och det är rätt dyrt men det unnar jag mig gärna ibland.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JazzBass
2016-11-10 14:19
#12

Jag brukar ligga på 8-15 euro per flaska, eller 25-35€ per 3-liters låda. Finns några sorter som är billigare än det som är helt ok, men jag satsar hellre några euro extra på en lite finare sort, då jag inte dricker vin så värst ofta ändå. Dessutom köper jag så gott som enbart ekologiska viner då det numera finns många riktigt bra såna sorter i Alkos sortiment här i Finland. (Delvis för att det blir mycket lättare att välja då 😛). Ibland köper jag småflaskor som är i dyrare ändan sett till literpriset, men nån stor utgift behöver det ju ändå inte vara. Hellre lite riktigt gott vin än mycket av nån mer medioker sort. Jag och frun brukar inte kunna tömma en hel vinflaska så där bara då vi mest dricker för smakens skull och undviker bli för påverkade av alkoholen. Själv får jag också en sån konstig baksmälla av rött vin så jag brukar hålla tillbaka på mängden också av den orsaken. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

jessR
2016-12-09 14:54
#13

Brukar hamna någonstans runt 60-90 kr. När det gäller bubbel blir det oftast lite mer och om det är något speciellt tillfälle men mer än 200 kr vill jag inte lägga.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Annons:
Upp till toppen
Annons: