Annons:
Etikettallmänna-frågor
Läst 2008 ggr
Madde
2016-09-26 21:03

Förslag på artiklar?

Tänkte höra efter om ni medlemmar har några önskemål på artiklar framöver. 

Det har bytts Sajtvärd nu i dagarna så vore det superkul med lite förslag för Sajtvärd och Medarbetare att jobba med framöver. 

Planerat redan är några alkoholfria bubbel som är tänkta som artiklar. 

Mvh Madde // Ny Sajtvärd på Vin.ifokus

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
tlover
2016-09-26 21:23
#1

Är inte själv medlem men lexikonartiklar på ord som tex someliere (stavning) Terroir och liknande ord

Även kanske en lista på olika smaker som kan finnas i vin (jag har funderat på en sån artikel till te själv)

l'm back

Madde
2016-09-26 22:26
#2

#1: Det var ju utmärkta förslag på artiklar. Har inte tittat över vad som finns än, men det tar vi till oss. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

tlover
2016-09-27 08:48
#3

#2 Skriv gärna i tråden om/när det blir av, vissa kan vara intressant även för mig (som inte dricker alkohol men dricker te)

l'm back

Madde
2016-09-27 09:09
#4

#3: Ska strax ha barn så vill inte lova med ett datum just nu då någon kanske blir besviken om det inte kommer ut när det är utlovat. Men ska absolut ta till mig det. Kanon med dina förslag.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

tlover
2016-09-27 09:49
#5

#4 Jag såg det i en annan tråd, jag tänkte att därför kanske det passar bäst att du skriver i tråden när du gjort artiklarna om dom hinner bli av så att jag inte missar det 🙂

l'm back

tlover
2016-09-27 10:19
#6

En eller flera artiklar om ekologiskt vin kanske skulle vara kul också. Antingen recensioner eller mer generellt om ekologiskt vin (eller båda)

l'm back

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
2016-09-27 18:08
#8

Det finns flera ekologiska viner på bolaget som jag prövat och jag har gillat de jag testat så jag skulle gärna läsa mer om dem : )

Madde
2016-09-27 18:10
#9

#8: Har du några viner du kan rekommendera som du vill att vi skulle skriva om? Tips mottages gärna. Sander är ett vin jag vet är gott och är vitt.

Jag har själv testat några viner som är ekologiska och håller med dig till fullo. Klart det ska skrivas om sånt också. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

vendelay
2016-09-27 18:46
#10

Jag tycker att idén i #1 var jättebra. Jag dricker inte vin själv så jag har noll koll men tycker att det är intressant att läsa om det mesta. En grej jag skulle vilja läsa om är veganska viner. Det finns en tråd någonstans på denna sajt om det men om jag minns rätt finns det ingen källhänvisning osv. En sån artikel skulle t.ex. kunna handla om skillnader/likheter med veganska/ickeveganska viner, hur processen ser ut i båda fallen, hur priset skiljer och sånt. Jag skulle i alla fall tycka att det vore intressant 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lillyrod
2016-09-27 18:48
#11

Just nu har jag en box hemma som heter Cameleon selection Malbec. Nr 6581. Den är väldigt god. 

Cuma organic har jag också provat. Nr 2698. Passade också mina smaklökar.

Jag är definitivt ingen expert på vin utan dricker det jag tycker är gott 🙂 så fler tips i en artikel vore roligt.

DesK
2016-09-27 18:59
#12

#10 Jag tog bort den tråd som du syftar på, eftersom den bröt mot bl a upphovsrättslagen. Vi återkommer med en ny tråd i ämnet veganska viner, så snart vi hinner.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

vendelay
2016-09-27 19:07
#13

#12 Ja, det är ingen fara! Tänkte bara nämna det 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Tokryck
2016-09-28 08:05
#14

Har inget att tillägga. Jättebra med mer information om ekologiska viner, kanske skillnaden mot icke ekologiska. Bra även med alkoholfria viner (barrels and drums vita är det godaste jag har smakat, tyvärr har de flesta Natureo och det gillar jag inte alls). När det gäller bubbel är No 1 gott (det vita godare än rose men jag är ingen rosefan). Nu blev det recensioner i stället för tips 😃.

[helga21]
2016-10-03 15:27
#15

Det där med ekologiska viner skulle jag ta med en nypa salt. Det är inte så att man inte får bespruta druvorna men man måste ha tillstånd sen går det bra att spruta dessa.

tlover
2016-10-03 17:20
#16

Om att göra eget vin skulle också vara intressant och att göra egen vinäger som en biartikel till den om att göra eget vin.

Jag vet att min gammelfarmor gjorde maskrosvin (fast det är väl olagligt nuförtiden?) och blåbärsvin. Men själv har jag aldrig gjort det då jag är nykterist (men har funderat på att göra det för att göra egen vinäger men jag skulle inte klara att ha alkohol i huset så det blir nog aldrig men processen är intressant)

edit: artiklar om annorlunda viner som tex blåbärsviner, isviner och liknande skulle också vara intressant

l'm back

tlover
2016-10-03 17:23
#17

En artikel om alkoholfria alternativ skulle också vara intressant, både alkoholfria viner och andra alternativ (även om jag förstår att vinet tar huvudrollen)

l'm back

[helga21]
2016-10-03 22:28
#18

Maskrosvin har varit olagligt  numera är det tillåtet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskrosvin

Pyttelite
2017-07-05 20:10
#20

Det skull vara kul med lite druvrepitag som kanske leder till månadens provning. Även om jag själv är fast i Frankrike och Tyskland finns det ju en hel del att berätta om även andra länder och dess vindistrikt. Varför inte komma med ett förslag med omröstning om månadens vin? Ett annat förslag är en artikel om våra grundsmaker som sedan skulle kunna praktiseras med tips på provningar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Madde
2017-07-05 20:50
#21

Tack för förslaget. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Plimme
2017-07-08 22:08
#22

VAD är ni för människor? 

Gillar ni inte vin?

Som att skriva på Kaffeforum: "Hu vad allt kaffe smakar BRÄNT och äckligt, men skriv gärna något om ekologisk kaffeodling!"

Madde
2017-07-08 22:11
#23

#22: Vad har du för problem? 

Antar du syftar på mig som skrev om frusna bär i lite vin. Det handlar ju om ett vin som inte är av den finare sorten.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Upp till toppen
Annons: