Annons:
Etikettermatdryckestipshelgerpremiärer
Läst 7954 ggr
laddare
3/20/16, 1:43 PM

Tips på vin?

Undrar ifall ni här har tips på något lättdrucket vin som är smaksatt? Är inte speciellt van att dricka vin, men vill ändå försöka lära mig, och tycker inte riktigt om den där "vin-smaken".

Annons:
Tokryck
7/5/16, 11:25 AM
#1

Smaksatt? Är inte duktig inom vin men vad menar du med smaksatt?

Sindri
8/10/16, 8:54 AM
#2

Om du inte tycker om vin så drick något annat till maten. Det är inte nödvändigt att dricka vin.

Det finns inga viner som är smaksatta. Det finns däremot söta viner, men av att dricka sådana lär man sig inte att dricka vin. De är avsedda för desserter och funkar inte till mat. Förr fanns t ex körsbärsvin som ungdomar brukade dricka enbart för att bli berusade. Men det är inte att lära sig dricka vin.

Tokryck
8/10/16, 1:53 PM
#3

Jag tyckte inte heller om vin förr. Man kan börja med söta viner eller vanliga halvtorra viner och arbeta sig mot de torra vinerna. Ser inget fel i det.  Jag har aldrig druckit söta men jag började med halvtorra, "lättdruckna" viner. Just för att de torra inte föll mig i smaken.

Jag är fortfarande sugen på vad som menas med smaksatt dock :) .

Sindri
8/10/16, 2:05 PM
#4

Att jag inte gillade vin när jag var yngre berodde på att jag dittills bara smakat det allra billigaste, jolmigaste som fanns. Min väg in i vinets värld gick via äkta champagne och andra bättre viner.

Idag uppskattar jag vin som en fantastisk krydda till maten, och har skaffat en liten vinkällare, men det måste vara rätt vin till rätt mat. Champagne gillar jag fortfarande, men kan ibland uppskatta en cava mer.

Men som sagt - det är inget måste att dricka vin. Alkoholfria viner smakar bara sött och läbbigt, men om man uppskattar öl så finns det en hel uppsjö alkoholfria öl som är väldigt goda.

Åsa S
8/10/16, 3:22 PM
#5

Det finns lite torrare mousserande sorter och viner i alkoholfritt numera det kommer många  nya sorter i alkoholfrittsortimentet hela tiden. Den franska mousserande äppelmusten artnr 1990 (alkoholfri) är en av de bästa tycker jag funkar  till en radda olika maträtter + till ostbrickan. Blåbärsdrycken som är gjord på 100% blåbär som finns på alkoholfritt hyllan i de flesta systembolag tycker jag är mera rödvinslik än många av de alkoholfria röda vinerna + även nigrum känns rätt rödvinslik ifall den serveras vid en temp på runt +17-18 grader. Så nej man måste inte dricka alkohol det finns gott om alternativ.

Sindri
8/10/16, 6:37 PM
#6

Har smakat blåbärsdrycken, men tyvärr skulle aldrig vilja ha den till mat.

Tycker det är synd att det inte finns bättre alternativ, men jag gillar ju väldigt komplexa och lagrade rödviner. Utvecklingen går dock ständigt framåt, så man vet aldrig…..

Annons:
[fritte1974]
9/4/16, 1:18 PM
#7

alla viner smaksäts då vindruvor är lite därför kan  olika viner från samma druva smaka olika och vart de växt

Sindri
9/4/16, 2:48 PM
#8

#7 av: fritte1974
Hur menar du, och vad har du för belägg för det? Jag har varit på besök på vingårdar och aldrig hört talas om det.

[fritte1974]
9/4/16, 2:51 PM
#9

8 beklagar att jag hadde  fel när jag kolade detta bra att du håller koll på mig

[fritte1974]
9/9/16, 11:41 AM
#10

vitt vin jag gillar är en kall chabbis

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: