Annons:
Etikettvinlagring-temperering
Läst 9546 ggr
ChristineL
2015-05-12 19:26

Hållbarhet oöppnat vin?

Kan man ha vin ståendes oöppnat hur länge som helst? Jag vet ju att din finns tjusiga viner som stått lagrade och så men dom här två flaskorna har mestadels stått/legat i rumstemperatur snart ett år. Det är ett rött och ett vitt Morberg Collection om det är av betydelse.

Annons:
VildaVittra
2015-05-12 19:31
#1

Det finns något som kallas övermoget vin, smaken förändras på dessa, det är något som händer när vinet lagrats alldeles för länge. Ett år är ingenting, det kommer inte smaka illa garanterat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ChristineL
2015-05-12 19:48
#2

Hittade lite på systembolagets hemsida, det ska tydligen inte vara några konstigheter.

JazzBass
2015-07-17 15:43
#3

Jag är allt annat än insatt i frågan, men jag kom att tänka på en flaska fruktvin jag fick av farfar (död sedan två år), kanske omkring 2008 eller så. Då jag inte är nån direkt fan av söta dessertviner så blev den ståendes i barskåpet ända till i våras, då jag en kväll tänkte att "nej tusan, bäst att öppna den där nu som stått så länge". Tyvärr var dock innehållet helt odrickbart, och allt åkte i vasken. Så inte håller det hur länge som helst. Men olika viner har förstås olika egenskaper, och förvaringstemperatur, ljus, luftfuktighet osv. har förstås också betydelse, inte minst om det är träkorkar snarare än skruv- eller plastkorkar i/på flaskorna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ChristineL
2015-07-17 15:48
#4

Kan meddela att flaskorna gick åt på midsommar, och samtliga drickare var mycket nöjda :)

moonlights
2015-11-28 00:31
#5

Puff

Upp till toppen
Annons: