Annons:
Etikettvinlagring-temperering
Läst 16783 ggr
Anders 50
8/2/08, 10:00 PM

Gammalt vin är det odrickbart?

Har fått detta svar från Systembolagets kundtjänst angående en vinflaska som har stått i källaren sedan 1990. Vinet ser klart och fint ut. Vågar man provsmaka ? Hur känns det när det är odrickbart ? Hur är ett vin när det är "övermoget"? Vinäger? Nu kanske ni märker att jag inte kan ett dugg om vin. Så sant, så sant !

Av etiketten kan man utläsa att vinet är ett halvtorrt vin vin från Albiger Petersberg i Rheinhessen. Vinet är från 1989 och av druvan müller-thurgau. 1989 var ett mycket bra år i Tyskland för rieslingviner, men müller-thurgau har inte samma lagringskapacitet. Det finns därför en stor risk att vinet är övermoget, även om du förvarat det under goda förhållanden.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
[LenaB]
8/4/08, 10:52 PM
#1

Enda sättet är att korka upp och smaka!Glad Du kan ju kolla om det har blivit fällning och då kan du sakta hälla över vinet på en karaff och låta fällningen stanna i flaskan.

Anders 50
8/5/08, 6:50 PM
#2

Ingen fällning syns i flaskan jag får väl göra ett försök Obestämd och ha transport redo till akuten för magpumpning Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[LenaB]
8/5/08, 7:24 PM
#3

Testa och låt oss veta hur det gick! Skrattande

CatarinaJ
8/5/08, 9:54 PM
#4

Hum, det är väl inte så illa att du blev sjuk Cool *L*

Anders 50
8/5/08, 9:59 PM
#5

Det får vänta med provsmakningen till helgen måste jobba resten av veckan. Hör ni inte av mig senast på måndag så vet ni.Rynkar på näsan

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
8/6/08, 1:40 AM
#6

Ja nu är vi nyfikna. Men det är ingen fara. Det värsta som kan hända är att det blivit vinäger. Då kan  du ha det till salladen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Anders 50
8/10/08, 11:29 AM
#7

Nu är vinet provat. När korken var ur och jag hällde över det på en karaff så luktade det som om det var ok. Men när man smakade på det så kunde man känna en liten, liten smak av jäst, men inget av vinäger, så det blev inte något mer smuttande på det vinet. Men vilken fin färg, som mörk bärnsten ungefär och ingen bottensats. Så nu vet jag att sådant vin ska inte sparas för länge.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

rakuLotta
8/10/08, 10:17 PM
#8

Nej oftast så är det lika bra att ta det med en gång. Annars ska det ju lagras efter konstens alla regler och vem har de förutsättningarna fast det hade ju vart trevligt med en egen vinkällare, eller kyl.

Hade två flaskor från min pappa som gick bort när jag var 14. Hade inte hjärta att varken slänga eller korka upp dem så de låg i vinstället som ett minne. Stället hade vi i vårat skafferi (ett stort sådant som man går in i)

När min son var liten bebis och vi var hemma och hade precis vaknat på morgonen och jag hade varit i skafferiet och gjort välling. Jag och Arvid låg och myste i sängen och han drack vällingen när vi hör ett brak inte av denna värld. Min första tanke var nej, vitrinskåpet i vardagsrummet. Men, nej, det var det inte.

Tittar in i köket och ser en röd fläck sprida sig utanför skafferidörren! Öppnar och får se ett hav av glas  (till saken hör att vi precis varit i Tyskland och fyllt på lagret för en större fest)

Översta hyllplanet som var hela förrådet av vin och sprit samt vaser(bland annat Alvar Aalto snyft) hade rasat och hela golvet var fyllt av splitter och vin och spritrester.

Fick snabbt ringa hem mamma (mannen var och jobbade) som fick ta sonen medans jag röjde upp eländet. Det var inte mycket vin och sprit kvar att torka upp allt hade runnit ner i krypgrunden. Fin fina ångor mötte mannen när han kröp ner för att kolla. Det blev att sanera och smeta på boracol för att få bort mögelväxten som kom. Inte alla som kan skryta med vinfukt  i grundenFörvånadSkrattande

Och pappas sparade flaskor strök med tyvärr.

Bara en liten anekdot, ursäkta för att jag kapade tråden.

Anders 50
8/10/08, 11:34 PM
#9

#8 Vilket elände synd på så mycket godsaker, men det hade ju det goda med sig att skafferiet blev storstädat och huset kollat undertill.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
8/12/08, 11:03 PM
#10

Oj. Påminner om, när jag slog sönder en flaska Coccilana Etyfin, som spred sig över hela köksgolvet. Och nyfikna katter. Alltså, denna medicin är morfinbaserad, så det är inte att leka med. Och kladdigt värre.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
8/12/08, 11:11 PM
#11

890-3, var det det här vinet, du bjöd kossorna och katten på?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anders 50
8/12/08, 11:29 PM
#12

#12 Japp och dom lever än, fast de gick lite svajigt på söndan.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
8/15/08, 2:55 AM
#13

Haha, påminner om Emil i Lönneberga och körsbären.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: